برای پیاده سازی روابط عمومی در کسب و کار شما، در ابتدا مهم است که دقیقا بفهمید روابط عمومی چیست. انجمن روابط عمومی آمریکا آن را به عنوان "فرایند ارتباطی استراتژیک که روابط سودمند متقابلی بین سازمان ها و عموم مردم (مخاطبین آنها) ایجاد میکند" تعریف میکند.
اساسا، روابط عمومی عمل ساخت و ارائه داستان و کسب و کار شما به عموم و همچنین شرکای بالقوه است این بخشی جذایی ناپذیر از رشد یک تجارت و حفظ شهرت شما به عنوان یک برند است.
چرا روابط عمومی باید برای صاحب یک کسب و کار کوچک مهم باشد؟
چه به تازگی کسب و کار خود را شروع کرده اید یا چندین سال است که در حال رشد هستید، برجسته بودن برند شما در میان رقبا بسیار مهم است. برای اکثر شرکت ها، چیزی که آنها را متمایز میکند، هویت و صدای منحصر به فرد برند آنهاست. یک کمپین روابط عمومی موثر، آگاهی مثبت از برند و گفتگوی واقعی و مثبت در مورد کسب و کار شما ایجاد می کند. هنگامی که صحبت از ایجاد یک استراتژی روابط عمومی به عنوان یک صاحب کسب و کار می شود، می توانید استخدام یک متخصص یا آژانس روابط عمومی را در نظر بگیرید، یا تاکتیک هایی وجود دارد که می توانید هنگام شروع کار به تنهایی از آنها استفاده کنید.
در اینجا سه راه برای افزایش شناخت برند و حضور رسانه ای خود به عنوان یک کسب و کار کوچک آورده شده است.
۱- یک داستان برند بسازید
پایه و اساس یک روابط عمومی قوی داستانی ظریف است که به عموم کمک میکند تا شما را بشناسند و معنی کسب و کار مشتریانتان برای شما را درک کنند. داستانتان را در فضای مجازی و همینطور به صورت حضوری به اشتراک بگذارید. به این نکات دقت کنید:
یک داستان خوشساخت توجه رسانهها، گزارشگرها و وبلاگ نویسانی را به خود جلب میکند که به دنبال داستانی برای گفتن به مخاطبین خود هستند که باعث شناخت کسب و کار شما میشود.
۲- در رویداد های اجتماعی شرکت کنید
رویداد های اجتماعی راهی عالی برای ارتباط و تعامل مستقیم با مشتریان هستند.این یک راه فوقالعاده برای حمایت از جامعه و اطلاع رسانی درباره کسب و کارتان است. با تحقیق در مورد رویدادهایی که در منطقه شما اتفاق میافتد، شروع کنید و دریابید که چگونه میتوانید در این رویداد شرکت کنید یا حتی از آن حمایت کنید. این رویدادها می توانند از جمع آوری کمک های خیریه گرفته تا بازارهای مناسبتی متفاوت باشند، فقط مطمئن شوید که نوع رویداد با برند، مخاطبان هدف و ارزش های شما همسو باشد. وقتی خود را در معرض دید عموم قرار می دهید، شانس بیشتری برای برجسته شدن در خبرنامه های شخص ثالث، نشریات، وبلاگ های محلی و در رسانه های اجتماعی دارید.
همچنین رویدادها و پنل های مجازی افزایش یافته است. اگر برای کسب و کار شما منطقی است که مخاطبانی خارج از محله شما را جذب کند، شرکت و سخنرانی در این رویدادهای آنلاین را برای دستیابی به مخاطبان وسیع تری در نظر بگیرید. اگر محصولات قابل حملی دارید که می توانند در سراسر کشور توزیع شوند، این امر میتواند خیلی مفید باشد.
۳- حضور خود را در رسانه های اجتماعی افزایش دهید و با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید
رسانه های اجتماعی شکاف بین کسب و کار و مشتری را پر کرده است. قبل از آن، تنها راهی که مشتری میتوانست درباره یک برند بیاموزد، از طریق رسانههای پولی یا تبلیغاتی بود. اکنون پلتفرمهای آنلاین زیادی برای انتخاب وجود دارد، و میتوانید با اجرای یک برنامه استراتژیک رسانههای اجتماعی، تبلیغات خود را ایجاد کنید. به طور مداوم در جایی که مخاطبان هدف مصرف محتوا را ترجیح می دهند پست کنید و با آنها درگیر شوید. داستان خود را بگویید و تلاش های جامعه خود را در رسانه های اجتماعی خود در زمان واقعی و به روشی که می خواهید شنیده شود به اشتراک بگذارید. القا کردن داستان برند خود در ارتباطات آنلاین به شما کمک می کند با مشتریان و شرکای بالقوه در سطح شخصی تر ارتباط برقرار کنید. این همچنین به شما این شانس را می دهد که توسط فالوورها و گروه های اجتماعی خود مجدداً ارسال شوید.
این ارتباطات زمانی موثرتر هستند که هویت و صدای برند ثابتی را ارائه دهید. این به معنای استفاده از واژگان خاص، لحن، رنگ های برند و عناصر بصری در همه پلتفرم ها است.
ارزش اجرای یک کمپین روابط عمومی
روابط عمومی خوب می تواند نسبت به یک طرح بازاریابی گران قیمت بیشتر به رسمیت شناخته شود و اغلب تأثیر ماندگارتری بر مشتریان بالقوه می گذارد. همچنین می تواند منجر به افزایش اعتماد و ارتباط با برند شما شود. هیچ روش «درستی» برای انجام روابط عمومی وجود ندارد، بنابراین بهتر است به سرعت وارد عمل شوید، تحقیقات کاملی انجام دهید و آن را امتحان کنید. منابع معتبری را بیابید تا به شما کمک کنند تا اولین بیانیه مطبوعاتی، نامه تبلیغاتی یا هشدار رسانه ای خود را بنویسید که نام شما را در معرض دید مشتریان قرار دهد.