تولید محتوای متنی را میتوان پایهایترین شکل تولید محتوا دانست.
شاید در اولین نگاه، تولید محتوای متنی را معادل پستنویسی برای یک وبلاگ یا انتشار جزوه و مقاله در نظر بگیرید، اما واقعیت این است که بیشتر انواع، حالات و فرمتهای محتوا نیازمند تولید محتوای متنی هستند.
به عنوان مثال، حتی اگر دغدغهی شما ویدئو مارکتینگ باشد و بخواهید یک کلیپ ویدئویی تولید کنید، بسیار حرفهایتر است که ابتدا متن حرفها و صحبتهای خود را بنویسید و تنظیم کنید. به شکل مشابه، بسیاری از تولیدکنندگان حرفهای فایل های صوتی و پادکست هم، ابتدا متن یا اسکریپت حرفهای خود را مینویسند و سپس به سراغ ضبط میروند.
البته این به اون معنا نیست که در ویدئوها یا پادکستها حتما روخوانی انجام میشود، اما همین که ابتدا به تولید و تهیهی محتوای متنی فکر کنید باعث میشود که ذهنتان مرتبتر شود و بتوانید اجرای حرفهایتری داشته باشید.
فعالان شبکه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام هم نمیتوانند از زیر بار محتوای متنی شانه خالی کنند. از توییتنویسی در توییتر تا کپشننویسی در اینستاگرام و متن در تلگرام، مصداقهای تولید محتوای متنی هستند و کسی که در متن نویسی قویتر باشد، میتواند تأثیر عمیقتری روی مخاطبان خود بگذارد.
سایر فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ هم به نوعی با متن و تولید محتوای متنی در ارتباط هستند. از تنظیم متن ایمیل برای ایمیل مارکتینگ گرفته تا تهیه رپورتاژ آگهی در یک پروژه بازاریابی محتوا و ...
حالا میرسیم به اصل مطلب و تولید محتوای متنی: طبیعی است که وقتی همه ما به عنوان صاحب یک کسبوکار، سایتی را برای کسب درآمد طراحی میکنیم:
اولین موضوعی که به آن فکر میکنیم، اینست که تولید محتوا چگونه انجام میشود؟
محتوا نوشتن و یا محتوا تولید کردن، به نظر کار خیلی سادهای است:
اما همین کار ساده، اگر اصولی نباشد، تاثیر منفی بر روی سایت شما میگذارد.
حتما میپرسید چه تاثیر منفی دارد؟
وقتی شما یک محتوای بیکیفیت تولید میکنید، کاربر علاقهای پیدا نمیکند تا، محتوای شما را بخواند و به همین دلیل خیلی سریع صفحه سایت شما را بسته و به سراغ سایت دیگری میرود.
همین موضوع باعث میشود، که اصطلاحا نرخ پرش (bounce rate) سایت شما افزایش یابد و گوگل به شما رتبه منفی دهد.
زمانی که در مورد تولید محتوای متنی صحبت میکنیم، ما را به یاد محتوای متنی و یا محتواهایی که به صورت وبلاگ و یا مجله بر روی سایت قرار میگیرند، خواهد انداخت.
اما آیا محتوا فقط به صورت متنی است؟
پاسخ به این سوال قطعا خیر است. محتوا به سه دسته مهم: یعنی محتوای متنی، صوتی و تصویری تقسیم میشود.
از انواع محتوا بجز آن که در بالا گفته شد،ئانواع محتوای تصویری میتوان به انواع بنرهای تبلیغاتی اشاره کرد.
از انواع محتواهای صوتی هم میتوان به انواع پادکست، از جمله پادکستهای آموزشی نام برد.
برای اینکه بتوانید یک تولید محتوای متنی با کیفیت تولید کنید، بهتر است که ابتدا به جمعآوری اطلاعات در مورد کسبوکار بپردازید.
سوال اینجاست که محتوای مناسب را از کجا جمعآوری کنیم؟
نوشتن کار سادهای نیست. این را هم من و هم بسیاری از کسانی که تجربهی نوشتن دارند تأیید میکنند. هیچ راه میانبر و مسیر سریعی هم برای دستیابی به قدرت نوشتن و نویسندگی وجود ندارد.
بنابراین واقعیترین توصیهای که در این زمینه میتوان مطرح کرد، تمرین و تمرین و تمرین است.
ما به شما آموزش نوشتن و نگارش نامه رو پیشنهاد میکنیم که برای مطالعهی درسهای مرتبط هم وقت بگذارید.
اولین تمرین برای تقویت نوشتن، خواندن است. بعید است بتوانید بدون خواندن کارهای دیگران، به یک نویسندهی خوب تبدیل شوید. برای این مرحله میتوانید از (پاراگراف ها و شعر) فارسی شروع کنید و بعضی از کتابهایی را که با سلیقهتان جور در میآید تهیه کنید و بخوانید. البته کتابهای خوب کم نیستند و پاراگراف فارسی، صرفاً به عنوان نقطهی شروع میتواند مفید باشد (فهرست کتابهای خواندنی به پیشنهاد سولویی ها هم در این مرحله میتواند مفید باشد، شما هم همین پایین بنویسید برای دوستان).
دومین تمرین پیشنهادی ما رونویسی است. شاید به نظرتان سخت و دشوار بیاید، اما به امتحانش کاملا میارزد و ما فکر میکنیم که پشیمان نخواهید شد.
به عنوان سومین تمرین پیشنهادی، نوشتن آزاد هم گزینهی دیگری است که میتواند به بهبود مهارت نگارش شما کمک کند.
از این مرحله به بعد میتوانید هدفمندتر بنویسید. مثلاً به سوالهایی که مخاطبانتان دارند فکر کنید و سعی کنید پاسخ آنها را در قالب یک متن تنظیم کنید. مجموعه درسهای چالش نوشتن میتوانند در این زمینه کمی به شما کمک کنند که سرچ کنید و پیدا کنید.
ساختار اصلی نوشتن یک محتوای متنی دارای 6 گام مرحله ای، مهم و اساسی است، که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
1. تیتر
تیتر معمولا در محتواهای متنی که در مقالات، مجلات و یا روزنامهها نوشته میشود شامل (میانتیتر و زیرتیتر) است.
اما ما در مقالاتی که درسایتها انتشار میدهیم، فقط از یک تیتر اصلی و تعدادی میانتیتر استفاده میکنیم.
2.لید
که به آن پاراگراف شروع و یا قلاب هم گفته میشود. چرا قلاب؟
در لید تلاش میشود، تا کلیت مقاله به صورت یک جمله کوتاه گفته شود، اگر لید جذاب نباشد، شما مخاطب خود را از دست خواهید داد.
3. مقدمه
ابتدای مقاله نیاز دارید، تا مقدمه چینی کنید، مقدمه چینی برای اینست که بتوانید ذهن مخاطب را آماده کنید، تا وارد بدنه اصلی مقاله شود.
4. بدنه اصلی مقاله
شامل میانتیتر، عکسها، ویدئو و کلیه محتواهایی است که در بدنه اصلی استفاده میشود، تا منظور شما از نوشتن مقاله را به مخاطب برساند.
5. جمعبندی
یک پاراگراف کوتاه در مورد کلیت مقاله نوشته شود، خیلی از مخاطبان عادت دارند تا اول جمعبندی مقاله را بخوانند، سپس به سراغ بدنه اصلی مقاله بروند.
6. دعوت به اقدام (call to action)
با مخاطبان خود تعامل داشته باشید، از آنها بخواهید تا نظرات خود را در قالب یک کامنت بیان کنند. سپس به کامنتهای آنها پاسخ دهید.
در ادامه نحوه نوشتن و طراحی محتوای خودتون براساس سئو که در موتور های جست و جو رتبه بندی بالا قرار بگیرید را به شما ارائه خوام داد.
اگر در زمینهی نوشتن محتوای متنی تجربه دارید، چه توصیههای دیگری به ذهنتان میرسد که بتواند برای فردی که در آغاز این مسیر است مفید باشد؟
ممنون از شما که با نوشتن نظر و اشتراک این مطلبه این وبلاگ به ما انرژی میدید.