حدود سهماه پیش من از مغازهای در شهر رشت که اتفاقاً کیلومترها با خانهمان فاصله دارد؛ یک تیشرت شیک خریدم. فروشنده که دید خیلی از تیشرتهایش استقبال کردم و احتمالش هست که مشتری ثابتش شوم، کارت مغازه را به من داد و گفت:
«اینم آدرس پیج اینستاگراممونه. ازینبهبعد، آنلاین سفارش بدین تا ظرف یکی دو روز براتون ارسال بشه.»
حالا اما بعد از سهماه هر چقدر که میگردم کارت و آدرس اینستاگرامش را پیدا نمیکنم که نمیکنم! اتفاقاً چندتا از دوستانم هم از تیشرت خوششان آمده بود و قرار بود که همه باهم نزدیک بیست عدد سفارش بدهیم تا یکجا برایمان ارسال کند!
متاسفانه کارت مقوایی و کاغذی ایرادش همین است دیگر! احتمال گم شدنش بالاست! در واقع برخلاف اسمش کارتی است که معمولاً به ویزیتی ختم نمیشود!
اگر این جناب فروشنده، اطلاعاتش را برایم اساماس کرده بود، ماجرا اینقدر تراژدیک تمام میشد؟ واقعاً به همین راحتی چندتا مشتری دستبهجیب را از دست میداد؟
جواد پسرخالهام در کار واردات است. در واقع از ترکیه انواع و اقسام شلوار را وارد میکند؛ اما به قول خودش، تخصصش فقط فروش شلوار جین است. بعد از مدتی که کارش راه افتاد، تصمیم گرفت تا برای کلاس کار هم که شده کارت ویزیت چاپ کند. برای همین متنی را تنظیم کرد و در تلگرام برای یکی از چاپ و تبلیغاتیهای خیابان ظهیرالاسلام فرستاد. بعد از چند روز که نتیجه کار را تحویلش دادند با تصویر زیر روبهرو شد!
همانطور که ملاحظه میکنید بهجای «شلوار جینی»، «شلوار چینی» چاپ شده! اولش مسلماً جواد خیلی عصبانی شد! فوری رو ترش کرد و رفت سراغ طرف تا پولش را پس بگیرد؛ ولی دست آخر معلوم شد که خودش متن را با غلط تایپی برایشان ارسال کرده است.
این شد که به اجبار کل کارتها را دور ریخت و همانطور که احتمالاً خودتان پیشبینی میکنید، روز از نو و روزی از نو!
کارت ویزیت الکترونیکی یک چیزی شبیه همان کارت ویزیتهای مقوایی و قدیمی است؛ با این تفاوت که شکل و شمایل مدرنتری به خودش گرفته و برای مشتریهایت کاملاً بهصورت باکلاس پیامک میشود.
این یک تعریف خیلی ساده از کارت ویزیت الکترونیکی بود که من خدمت جواد ارائه کردم. از آنجاییکه پسرخاله بنده خیلی به کسبوکارش اهمیت میدهد و دلش میخواهد که همیشه بهروز باشد، حسابی کنجکاو شد و در مورد طرز استفاده کارت ویزیت الکترونیکی از من سوال کرد.
طرز مصرف کارتهای ویزیت الکترونیکی هم به این صورت است که شما یک سرشمارۀ اختصاصی را به مشتریانتان اعلام میکنید تا کد بهخصوصی را که به آن کد crm هم میگویند، به آن سرشماره ارسال کنند. (این کد میتواند کلمه یا عدد ثابتی باشد.)
بعدازآن سیستم بهصورت خودکار اطلاعات تماس را پیامک میکند تا در گوشی موبایل مخاطبان ثبت شود و همیشه در دسترسشان باشد.
حالا ممکن است بپرسید که چه اطلاعاتی را میتوانیم در کارت ویزیت الکترونیکی ثبت کنیم؟ نحوه نگارشش چطور باید باشد؟ لینک هم میتوانیم به سایت یا صفحه اینستاگراممان بدهیم یا نه؟
جواب تمام این سوالها را به شما میگویم؛ البته بعد از اینکه انواع کارتویزیت را توضیح دادم.
تا اینجای مطلب، با ماهیت کارت ویزیت الکترونیکی بهطور کلی آشنا شدید؛ وقتش رسیده تا جزییات بیشتری از آن را به شما بگویم. پس اول برویم سراغ انواع آن که در دو دسته زیر تقسیمبندی میشوند:
کد ussd همان ستاره و مربعهایی هستند که برای شارژ موبایلتان یا خریدن بستههای اینترنتی شمارهگیری میکنید. (مثلاً #1*)
در واقع ساختار و فرمول همه کدهای ussd به شکل زیر است:
اگر شما مایل هستید تا یک کد ussd دلخواه و باب میل خودتان بخرید پیشنهاد من این است که اول سری به سایت همراه اول یا ایرانسل بزنید و شرایط و ضوابط را خوب مطالعه کنید.
البته این را هم بهتر است بدانید که کدهای ussd ایراداتی هم دارند؛ مثلاً اگر شما کد # 6655* را از اپراتور همراه اول بخرید، فقط آن دسته از مشتریان شما که سیمکارتشان همراه اول باشد میتوانند از این سیستم استفاده کنند. در واقع کارت ویزیت شما به دست مشترکین ایرانسل نمیرسد؛ مگر اینکه همین کد را از اپراتور ایرانسل هم خریده باشید.
خلاصه سرتان را درد نیاورم، گرفتن کد ussd به سادگی خریدن یک سولوکارت(کارت ویزیت هوشمند) نیست؛ اما خب بههرحال مزایای خودش را دارد. طرز استفادهاش هم به این صورت است که مشتری کد انحصاری و مختص به بیزینس شما را شمارهگیری میکند تا اطلاعاتی روی صفحه تلفن همراهش ظاهر شود. این اطلاعات میتواند کارت ویزیت شما باشد یا منوی محصولاتتان. فرقی نمیکند.
برای استفاده از کارت ویزیت پیامکی شما باید یک پنل سولوکارت خریداری کنید. اگر بازاریابی پیامکی را هم بخوانید که کاملاً متوجه زیروبم ماجرا میشوید و میتوانید از ماژولهای مختلف سولو کارت به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.
خب بهتر است برگردیم سر بحث اصلی خودمان! کارت ویزیت هوشمند همانطوری که احتمالاً تا الان متوجه شدید، یک امکان سرویس است تا مشتریها با ارسال یک کد به سرشماره خاصی، اطلاعات مربوط به شما را روی گوشی موبایلشان دریافت کنند.
توجه داشته باشید که گفتم یک امکان یا ماژول روی سولوکارت ، پس تمام پنلهای سولو کارت این امتیاز را دارند و شما میتوانید خیلی راحت برای ارتباط با مشتریانتان از آن استفاده کنید.
شما میتوانید بهوسیله آن هر چندتا کد crm که میخواهید تعریف کنید، آن هم بدون پرداخت حتی یک ریال. پس حواستان باشد که بابت این موضوع از شما مبلغی اضافی را دریافت نکنند!
همانطوری که بالاتر هم گفتم کد crm هم میتواند عدد باشد و هم کلمه. در واقع هر چیزی که شما بخواهید میتوانید تعریف کنید تا مشتری با ارسال آن به خط 1000731731 اطلاعات ویژهای را دریافت کند.
مثلاً جواد کلمه جین جواد را تعریف کرد تا مشتریها با ارسال این کلمه، آدرس و اطلاعات مربوط به فروشگاه را دریافت کنند. شما هم میتوانید کلمه آدرس سایت را تعریف کنید تا دامنه سایتتان برای کاربر ارسال شود یا کلمه اینستاگرام را بهعنوان کد crm به پنل سولو کارت بدهید تا آدرس پیجتان برای مشتری اساماس شود.
حالا ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چه زمانهایی کارت ویزیت به کار ما میآید؛ چون طبیعتاً خیلی کم اتفاق میافتد که کسی بهطور خودجوش کد crm را پیامک بزند.
در اینجاست که از شما دعوت میکنم تا نگاهی به مزیت کارت ویزیت بیندازید.
مسلماً هر تکنیک بازاریابی، مزایای خاص خودش را نسبت به بقیه روشها دارد. بهخاطر همین موضوع و برای اینکه مقالهمان کموکسری نداشته باشد، در ادامه برایتان توضیح میدهم که با داشتن کارت ویزیت چه امتیازهایی نصیب شما و کسبوکارتان میشود.
یکی از مهمترین و کاربردیترین مزیتهای کارت ویزیت همین تکمیل بانک شماره مشتریان است. جواد بعد از راهاندازی کارت ویزیت هوشمند توانست بانک شماره مخصوص به کسبوکار خودش را داشته باشد و تبلیغات و تخفیفهایش را هربار به گروه بزرگی از مخاطبانش اطلاع دهد که میدانست قطعاً مشتری هستند و احتمال بیشتری دارد که در نهایت خرید کنند.
حالا چطور همچین چیزی ممکن است؟
ببینید قضیه خیلی سادهست. جواد از هر کسی که به مغازهاش میآمد و چیزی میخرید، درخواست میکرد که کلمه جین جواد را به یک خط اختصاصی 1000731731 پیامک کند تا اطلاعات مربوط به مغازه و شبکههای اجتماعی جین جواد برایش ارسال شود.
بعد از اینکه مشتری کلمه مورد نظر را ارسال میکرد، شمارهاش بهصورت خودکار در بانک شمارۀ سولوکارت جواد ذخیره میشد و به این ترتیب بود که یک گنجینه باارزش نصیب پسرخاله ما شد تا تکنیکهای بهتر و موثرتری را برای بازاریابی امتحان کند.
مثلاً همین نوروز امسال تخفیف 50درصدی اجناسش را فقط با یک کلیک به اطلاع همه مشتریانش رساند تا دوباره به مغازهاش بیایند و خرید کنند.
فرض کنید آدرس مغازهتان عوض میشود، آنوقت چطور به مشتریهایتان خبر میدهید؟
کارت ویزیتهای چاپی که در اینجور وقتها قابل ادیت نیستند، اما کارت ویزیت هوشمنده خیلی راحت ویرایش میشود و شما میتوانید با یک ارسال انبوه، جابهجایی مغازهتان را به اطلاع همۀ مشتریها برسانید.
اصلاً شک نداشته باشید که شبکههای اجتماعی عین معدن طلا آدم را عاقبتبهخیر میکنند! حتی دیده شده که بعضی از کسبوکارها سایت هم ندارند، اما از طریق اینستاگرام کلی مشتری برای خودشان دستوپا کردهاند و روزبهروز هم بیشتر سود میکنند. خب پس چرا شما از این موقعیت استفاده نکنید؟
الان با وجود کارتهای ویزیت الکترونیکی کار واقعاً سادهتر شده، مشتری خیلی راحت روی لینکی که برایش اساماس میکنید کلیک میکند و وارد پیج کاری شما در اینستاگرام میشود.
درصورتی که اگر آیدی اینستاگرام را روی کارت چاپ کنید، کمتر کسی پیدا میشود که بالاخره حوصلهاش بکشد و شما را در این شبکه اجتماعی پیدا کند.
یک توصیهای که برایتان دارم این است که همیشه یادتان باشد که مشتری راحتطلب است، اگر میخواهید که فروشتان بالا برود، باید تا جای ممکن مسیر را برایش هموار کنید تا در نهایت شاخ غول شکسته شود و خرید اتفاق بیفتد.
چاپ کارت ویزیتهای مقوایی هزینه بالایی دارد، بهخصوص اینکه مجبور باشیم هر چند وقت یکبار، آن هم به دلایل مختلف؛ مثلاً همان تغییر آدرس که در بالا عرض کردم، دوباره توی خرج بیفتیم و سری جدیدی از آن را چاپ کنیم.
داستان تیشرتی را که در ابتدای متن تعریف کردم یادتان است؟ مطمئنم اگر فروشنده محترم آدرس پیج اینستاگرامش را برای من اساماس کرده بود، خیلی راحت بین پیامهایم پیدایش میکردم و چندتا تیشرت شیک برای خودم و دوستانم میخریدم.
توجه داشته باشید که با توجه به آمار 88 درصدی کارت ویزیتهای دورانداخته شده توسط مشتریها، در دسترس بودن یکی از مزیتهایی است که خیلی راحت ما را از رقبایمان جلو میاندازد. این موضوع در بازار رقابتی امروز، امتیاز بزرگی به حساب میآید.
این مورد را که فکر میکنم خودتان بهتر از من میدانید و خیلی نیاز به توضیح اضافه نباشد. کاملاً شفاف و مشخص است که ... مصرف کاغذ کمتر، محیط زیست سبزتر!
لازم نیست که حتماً منتظر بنشینید تا مشتری خودش به سراغ شما بیاید و کلمه موردنظرتان را پیامک کند. میتوانید خودتان پیشقدم شوید و با یک کلیک ساده اطلاعات بیزینستان را برای کل اهالی شهر یا منطقه پیامک کنید تا علاوهبر مشتریان خودتان توجه بقیه مخاطبان را هم به کسبوکارتان جلب کنید.
خب تا اینجای مطلب تمام نکات تئوری را راجعبه کارت ویزیت هوشمند متوجه شدیم، وقتش رسیده تا وارد فاز عملی شویم، چراکه شاعر میفرماید: به عمل کار برآید به سخندانی که نیست!
همانطور که از وجنات ورژن مقوایی کارت ویزیت هم پیداست، باید ظاهری مختصر و مفید داشته باشد. این یعنی اینکه مشتری بتواند با یک نگاه اطلاعات مورد نیازش را پیدا کند و از طریق این اطلاعات سراغ ما را بگیرد.
برای اینکه کاملاً متوجه شوید که متن کارت ویزیت هوشمند چطور باید باشد، من متن کارت ویزیت جواد را برای مثال برایتان گذاشتم تا یک نمونه برای نوشتن کارت ویزیت خودتان داشته باشید.
سوال بسیار خوبی است! کارت ویزیت الکترونیکی یا همان هوشمند بیشترین خاصیتش این است که ارتباط شما را با مشتریهایی که دارید حفظ کند.
البته درست است که شما میتوانید اطلاعات مغازه یا فروشگاهتان را بهطور انبوه در منطقه خودتان برای همه پیامک کنید، اما از لحاظ تکنیکی کارت ویزیت با دریافت کد crm ارسال میشود. در واقع مشتری باید خودش شما را بشناسد یا حضوری به مغازهتان بیاید و به سرشمارهای که اعلام میکنید پیامک بفرستد.
پس کار اصلی کارت ویزیت هوشمند نگهداشتن مشتری و ارتباط موثر و ادامهدار با مشتری است.
حالا چطور همچین کاری را برایمان انجام میدهد؟
با استفاده از همان گنجینه بانک شماره که بالاتر برایتان توضیح دادم، تمام اخبار و اطلاعات و تخفیفها را به مشتریانتان اطلاع دهید تا هم رابطهاش با شما حفظ شود و هم خریدهایش ادامهدار باشد. تنها به این طریق است که جان کسبوکار شما مستدام میشود و در یاد مشتریها زنده میمانید.
برای اینکه بیشتر به اهمیت حفظ مشتری پی ببرید، من یک آماری را از سایت hubspot برایتان استخراج کردم که واقعاً جالب است.
بر طبق گزارش هاباسپات احتمال اینکه شما بتوانید محصولتان را به یک مشتری قدیمی یا کسی که حداقل یکبار از شما خرید کرده بفروشید؛ 60 تا 70 درصد است. درحالی که این درصد برای مشتریان جدید به 5 تا 20 درصد میرسد. حالا دیگر خودتان حدس بزنید که حفظ ارتباط با مشتری چقدر میتواند برای شما در طولانیمدت سود داشته باشد!
اگر خیلی بلد نیستید که چطور ارتباط خودتان را با مشتری حفظ کنید و در این مورد حس میکنید که نیاز هست موضوع با شرحوبسط بیشتری توضیح داده شود، پیشنهاد من به شما این است که مطلب درگیرکردن مشتری را یاد بگیرید تا قلقها و راه و روش حفظ مشتری را یاد بگیرید.
احتمالاً در این لحظه که شما دارید آخرین کلمات من را در مورد کارت ویزیت میخوانید، شناخت خوبی را دربارهاش به دست آوردید. (یعنی امیدوارم که اینطور باشد و توانسته باشم موضوع را خوب توضیح بدهم. احیاناً اگر سوالی هم بیجواب باقی مانده در کامنتها بپرسید تا جواب بدهم.)
حالا با اطلاعاتی که درباره سولو کارت دارید، میتوانید بهسادگی و به بهترین شکل ممکن از آن برای معرفی کسبوکارتان استفاده کنید. پس در این لحظات پایانی و ملکوتی مقاله، اصلاً سختی و دشواری نداریم، چون قرار است که کاملاً هوشمندانه از اطلاعاتی که به دست آوردیم استفاده کنیم و روی ارتقای بیزینس خودمان کار کنیم.